آشپزخونه

زکات علم نشر آن است

آشپزخونه

زکات علم نشر آن است

آش همدان


 

آش برنج همدانی ها

سرمای زمستان‌های همدان، سرمای معروفی است. در آن هوای سرد، تهیه و مصرف انواع آش‌ها و غذاهایی که در برابر سرما به حفظ سلامت کمک کند، از سنت‌های دیرینه این شهر است. اگر سرما خورده‌اید، این آش را امتحان کنید

آش برنج با استفاده از مواد غذایی ساده‌ای شامل گروه‌های مختلف غذایی تهیه می ‌شود. هضم ساده، وجود منابع مواد مغذی مختلف و سادگی پخت، آن را برای مصرف بیماران مبتلا به سرما‌خوردگی به غذایی مناسب تبدیل کرده است

آشی که می ‌شود به جای ماست آن را با آبغوره هم مصرف کرد

مواد اصلی تشکیل دهنده ی این آش شامل : برنج، سبزی گشنیز، عدس و ماست است

 

.

 طرز تهیه آش برنج و گشنیز...مواد لازم برای 4 نفر:

برنج ................................ 1 پیمانه

گشنیز خرد شده ................... 200 گرم

عدس ............................... یک چهارم پیمانه

آب قلم .............................. 2 لیوان

نمک ............................... به میزان لازم

ماست برای سرو با غذا ......... مقداری

طرز تهیه

ابتدا برنج را حدود یک تا دو ساعت زودتر خیس می کنیم(بدون نمک). قلم را هم با کمی نمک جداگانه می پزیم تا خوب پخته شود. بعد از اینکه قلم خوب پخته شد، آب آن را روی برنج ریخته و می گذاریم چند جوش بزند. پس از آن عدس، گشنیز خرد شده و مقداری نمک اضافه می کنیم و می گذاریم بپزد. وقتی خوب لعاب دار شد، برای سرو آماده است. سپس آن را در ظرف مورد نظر کشیده و هرکس بسته به ذائقه ی خود می تواند به آن، ماست یا آبغوره اضافه کند تا این آش، بیش از پیش باب طبع شود.

متخصصان تغذیه معتقدند این آش در فصل سرما برای سرماخوردگی بسیار مفید است

http://robabnaz2.persianblog.ir

  

 

آش های استان مرکزی


آش‌های محلی استان مرکزی


 

آش جو ترخینه جو ))

از آش‌های مرسوم، یکی آش جو است که با کمی ‌تغییر در بیشتر شهرستان‌های استان تهیه می‌ شود. مواد اصلی آن جو به صورت پوست کنده یا نیم کوب یا بلغور آن است و حبوبات که شامل نخود ، لوبیا و عدس است. در بعضی مناطق سبزی هم دارد که شامل تره، جعفری، اسفناج، گشنیز و شوید است و به دلخواه، چغندر نیز اضافه می ‌کنند.

روش پخت این آش به این صورت است که یک روز قبل، حبوبات و جو را در آب خیس می کنند. سپس صبح روز بعد حبوبات و جو را بار می‌ گذارند و در صورتی که از سیرابی استفاده کنند، سیرابی را هم به آنها اضافه می‌ کنند. بعد از مدتی سبزی و چغندر را اضافه ‌کرده و در آخر کشک و پیاز داغ و گاه پونه یا نعنا داغ را اضافه می ‌کنند. نمک و زردچوبه را در هنگام پخت داخل آش می ‌ریزند.

آش شیر-ترخینه شیر))

این آش از ترخینه شیر (گندم نیم‌کوب که در شیر پخته شده و بعد خشک شده است) تهیه می ‌شود. مواد دیگر آن، سیب زمینی ، پیاز داغ، نمک و زردچوبه است. این خوراک بیشتر به عنوان صبحانه مصرف می ‌شود و با نان خورده می‌ شود.

آش حلیم

این غذا با حلیم متفاوت است و خاص شهرستان دلیجان است. حلیم شامل بلغور و گوشت است، در حالی ‌که آش حلیم، حبوبات نیز دارد، یعنی از بلغور، حبوبات (نخود، لوبیا و عدس) و گوشت تهیه می ‌شود که خوب می ‌پزند و بعد آن را می‌ کوبند. وقتی آش، حالتی به هم آمیخته و سفت به‌ خود گرفت، آن را روی نان می ‌ریزند و می ‌خورند.

آش انار

این آش از بلغوری تهیه می ‌شود که یک روز در آب انار خیسانده شده و بعد در آن جوشانده می‌ شود. حبوبات را جدا می ‌پزند و بعد سبزی آش را به آن اضافه ‌کرده و در آخر بلغور با آب انار پخته شده را داخل آش می‌ ریزند.

نوع دیگر آش انار که در تفت پخته می‌ شود، همان آش رشته یا آش جو است که قاتق آن به ‌جای کشک ساییده شده، انار به ‌صورت دانه انار خشک شده یا رب انار است.

آش بی‌بی‌ سه‌شنبه

این آش بیشتر جنبه نذری دارد. به ‌طوری‌ که یک داستان نیز پشتوانه آن است و طبق این داستان زنان این آش را نذر می‌ کنند و حاجت می ‌گیرند.

مواد آش عبارتند از: نخود، لوبیا، عدس، بلغور و گوشت که البته بیشتر در اراک رایج است و در مناطق دیگر آشی به این نام نیست، بلکه برای نذر سفره بی‌بی‌سه شنبه، کاچی می‌ پزند و حداکثر آش رشته هم سر سفره می ‌گذارند.

آش خیار

این آش در شهریور ماه که فصل خیار چمبر است، تهیه می‌ شود. مواد آن شامل بلغور، نخود، لوبیا و خیار چمبر است که آن را خرد می‌ کنند و داخل حبوبات پخته شده می ‌ریزند. این آش را با کشک، نعناع، سیر و پیاز داغ می‌ خورند.



آش های استان یزد

 

آش‌های محلی استان یزد

 

آش رشته (شولی):

منحصر به ‌فردترین نوع آش در استان یزد است که بر دو نوع است:

شولی ساده که در فصل زمستان بیشتر پخته می ‌شود و در آن ماش پخته، اسفناج، چغندر، شوید و گاه شلغم و کدو زرد می ‌ریزند. بعد از پخته شدن مواد فوق، آرد گندم را در آب سرد حل کرده و در آن می ریزند و پیاز داغ به آن اضافه می ‌کنند.

نوع دوم آش شولی ترش است. مقداری نخود سالم یا نیم کوب و عدس را با چغندر خرد کرده یا نیم کوب می ‌پزند و در فصل زمستان برگ چغندر را به‌جای برگ اسفناج در آن می ‌ریزند و مقداری آرد گندم به آن اضافه می ‌کنند. برای ترش کردن آن، از سرکه اناریا انگور و نیز رب انار استفاده می‌ کنند. گاه از برنج نیز در آش استفاده می ‌شود.

آش کدو:

یکی از آش‌های ویژه شهرستان تفت است. از موادی مانند ماش، لوبیا، نخود، عدس، کدو، پیاز، روغن، فلفل، ادویه‌ها و شوید و آرد تهیه می ‌‌شود. این غذا مخصوص زمستان بوده و بسیار مقوی است و برای بیماران دیابتی مفید است.

آش کلم:

یکی دیگر از آش‌های ویژه شهرستان تفت است. مواد تشکیل ‌دهنده آن کلم گوشت یا چربی، ماش، سبزی، برنج و ادویه است. مردم معتقدند که این آش مزاج گرمی ‌دارد، به همین دلیل بیشتر در زمستان مصرف دارد.

آش ماش:

یکی دیگر از آش‌های ویژه شهرستان مهریز است. مواد آن سبزی و ماش و گاهی سیب‌زمینی ریز است. در منشاد این آش را در زمستان برای صبحانه می ‌پزند و در زمان مراسم عزاداری و روز دفن میت یکی از نزدیکان صاحب عزا می ‌پزد و به خانه عزادار می ‌برد.

آش گندم:

یکی دیگر از آش‌های شهرستان مهریز است. مخصوص شب‌های ماه اسفند است. برای پختن آن نخود، لوبیا، عدس و گندم را پوست می‌ کنند و می ‌پزند. در منشاد به آن آش جه جه و در بهادران شب اسفندی می‌ گویند.

آش انار:

این آش نیز در شهرستان مهریز پخته می ‌شود. با عدس، برنج، آب انار و کمی‌ گوشت می ‌پزند که این آش مصرف درمانی هم دارد.

آش پرک:

در شهرستان مهریز این آش را با آب اسفناج و آرد می‌ پزند که برای معالجه سرما خوردگی مفید است.

حلیم:

آشی تنوری است که به نام حضرت عباس در شهرستان مهریز می ‌پزند.

آش جو گاو:

از آش‌های ویژه شهرستان اردکان است. مقداری خمیر ور نیامده که ترش نشده باشد، آماده می ‌کنند. نخود، برنج و ماش را خیس می کنند تا یکی دو ساعت در آب می ‌ماند. گوشت را خرد کرده، سرخ می‌ کنند و به آن ادویه می ‌افزایند. دیگ را روی آتش قرار داده و چند استکان آب، با کمی ‌روغن داخل آن می ‌ریزند تا به جوش آید. مقداری خمیر را پهن کرده و ته دیگ می ‌اندازند. مقداری از مخلوط گوشت و حبوبات را روی خمیر ریخته و سپس لایه دیگر خمیر روی آن پهن می ‌کنند و این کار را تا پر شدن دیگ ادامه می دهند. با دسته ی ملاقه، مواد غذایی داخل دیگ را سوراخ می کنند و مقداری روغن گوسفند داخل آن می‌ ریزند تا پر شود. دیگ را دم می‌ گذارند و مقداری آش روی آن قرار می‌ دهند تا دم بکشد.

آش جو:

در شهرستان اردکان این آش را اولین صبح ماه اسفند می ‌خورند که از جو، گوشت، چغندر، نخود، عدس و رب انار تشکیل می‌ شود.

آش شولی

آش شولی یکی از آش های یزدی است که در حین سادگی، خوشمزه نیز هست. در اصل چاشنی این آش، سرکه است ولی می توانید آن را با رب انار هم میل کنید.

 

مواد لازم:

سبزی(نصف آن اسفناج و نصف دیگر شوید، تره، جعفری و چند شاخه شنبلیله) یک و نیم کیلو

 

چغندر دو عدد بزرگ

پیاز سه عدد

نعناع خشک دو قاشق غذا خوری

آرد یک و نیم لیوان

عدس یک لیوان

روغن به میزان لازم برای پیاز و نعناع داغ

نمک به میزان لازم

زردچوبه دو قاشق مربا خوری

سرکه به میزان دلخواه

 

طرز تهیه:

ابتدا چغندر را پوست کنده، سپس آن را به صورت خلالی برش داده و با مقداری آب می گذاریم روی شعله تا نیم پز شود.

بعد از نیم پز شدن چغندر، عدس و سبزی خرده شده را به آن اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا کاملا بپزد.

در این فاصله نعناع و پیاز داغ را درست کرده و به آن زردچوبه را اضافه می کنیم.

به آرد حدود 4 تا 5 لیوان آب اضافه کرده و سپس با دست، کاملا آن ها را با هم مخلوط می کنیم.

وقتی سبزی و عدس پخته شد نصف پیاز داغ را به قابلمه اضافه کرده ومی گذاریم چند قل بخورد.

بعد از آن، ابتدا حدود 4 لیوان آب جوش به آش اضافه می کنیم و سپس آرد آب گرفته را به آرامی به آش اضافه می کنیم و همزمان هم، خوب به هم می زنیم تا آرد گلوله نشود.

نکته:

اگر آش خیلی غلیظ شد باز هم آب به آن اضافه می کنیم و سپس آن را خوب به هم می زنیم تا غلظت آن چیزی شبیه سوپ شود.

بعد از این که نمک و فلفل آش را اندازه کردیم، به آن نعنا داغ و بقیه ی پیاز داغ و سرکه را اضافه می کنیم (البته کمی از آن را برای تزئین نگه می داریم) و می گذاریم تا چند قل بزند تا بوی تند سرکه کم شود.

اگر سرکه دوست نداشتید می توانید آش را با رب انار میل نمایید

http://robabnaz2.persianblog.ir

.

انواع آش استان گلستان

آش های استان گلستان

هلی آش

برای تهیه این آش ابتدا نخود و لوبیا را می ‌پزند. سپس آب آن را بیشتر ‌کرده و سبزی و برنج را داخل آن می‌ ریزند.

بعد از آن که کمی‌ پخته شد، بر حسب سلیقه شخصی کمی ‌کدو به آن اضافه می ‌کنند. پس از آن گوجه سبز (هلی) و کمی‌ شکر داخل آن می‌ ریزند. بعد از اینکه آش جا افتاد، به آن پیاز داغ اضافه می کنند.

گوجه آش

برای تهیه این آش، ابتدا گوشت را با پیاز و گوجه فرنگی تفت می ‌دهند. سپس به آن آب، نمک، فلفل و برنج اضافه می ‌کنند و آن را روی شعله ملایم قرار می‌ دهند تا جا بیفتد. بعد از 2 تا 3 ساعت آش آماده می شود و به آن نعناع داغ می‌ زنند.

ماش آش

این آش را اغلب در زمستان برای کسی که سرماخورده باشد، می‌ پزند. به این صورت که برای تهیه آن ابتدا ماش را پخته و پوست آن را می ‌گیرند. بعد از آن ماش پخته شده را با پیاز، نمک و فلفل می ‌پزند. وقتی که خوب جا افتاد، به آن پیاز داغ می ‌زنند. به این ترتیب آش آماده می‌ شود.

کی آش

برای تهیه این غذا، ابتدا برنج را با مقداری نمک و آب می پزند. سپس کدوی زرد را به آن اضافه می ‌کنند. بعد از اینکه آش جا افتاد، آن را با آب انار میل می ‌کنند (برای تهیه آب انار ابتدا انار‌ها را دانه کرده، بعد آب آن را می ‌گیرند و به آن نمک، شکر و نعناع اضافه می‌ کنند



جدا کننده متن, جدا کننده متن جدید, جدا کننده متن زیبا, انواع جدا کننده متن, عکس جدا کننده متن



دوستان لطفاً از صفحه بعدی که طرز تهیه انواع کباب می باشد هم دیدن فرمائید








کال کباب (غذای شمالی )

 کال کباب )غذای شمالی)

کال کباب یک غذای اشتها آور شمالی است که از بادنجان، آب انار ترش، سبزى، سیر و مغز گردو درست می‌شود.

کال کباب را با کته و ماهى شور سرو می‌کنند. بعضی‌ها هم از آن به جای ترشى در کنار سایر غذاها استفاده می‌کنند.

اگر بخواهید این غذا را برای دو نفر درست کنید؛ باید به شرح زیر عمل کنید

مواد لازم :

بادنجان درشت........... 4 عدد

آب انار ترش یا آب غوره یا دانه انار.......... نیم فنجان

سبزى، نعناع و خلواش (خنش) و شوشاق ریز شده تازه یا خشک ............ 1 قاشق غذاخورى

(سبزی‌های معطری مثل خلواش و شوشاق خاص شمال ایران است و همه جا نیست. بنابراین می‌توانید به جای آن‌ها از نعناع استفاده کنید)

سیر.......... نیم بوته

نمک و فلفل.......... به اندازه کافى

مغز گردوى ساییده شده........... 75 گرم

طرز تهیه:

بادنجان‌ها را از وسط چاک دهید و روى آتش زغال یا در فر (350 درجه) کباب کنید. برای اینکه بادنجان‌ها نسوزد و در عین حال خوب بپزد آن‌ها را بچرخانید.

بعد باید پوست بادنجان‌ها را بگیرید. برای این‌کار اگر آن‌ها را در آب سرد قرار دهید، پوستشان را می‌توانید به راحتی جدا کنید.

اگر بادنجان‌ها تخم دارند آن‌ها را جدا کنید.

سپس گوشت بادنجان‌ها را با گوشت‌کوب له کنید.

حالا نوبت سیرهاست. سیرها را هم بکوبید.

بروید سراغ سبزى‌هایی که شسته‌اید و آبش رفته است. سبزی‌ها را هم کاملا خرد کنید و بعد بادنجان‌ها، سیر، سبزى، نمک، فلفل، آب انار (یا آب غوره یا دانه انار) و مغز گردو را با هم مخلوط کنید

www.robabnaz2.persianblog.ir

کباب بره فرانسوی

کباب بره فرانسوی  

موادلازم جهت (۶-۷ نفر

شانه یا ران بره ای                                     ۱کیلو

پیازچهار قاچ                                             ۲عدد

سیب زمینی                                            ۱کیلو

گوجه فرنگی سفت جهار قاچ                       ۲-۳ عدد

فلفل دلمه ای سبز خورد کرده                      ۲عدد

سبزی خشک مخلوط                                 ۱قاشق غذاخوری

کره فرانسوی                                            ۴-۵ قاشق غذاخوری

روغن زیتون                                              ۳-۴ قاشق غذاخوری

مرزنجوش، مرزه، برگ بو، آویشن                  به میزان دلخواه

نمک، فلفل                                              به میزان لازم

طرز تهیه کباب بره:
سبزی خشک را با اندکی نمک و فلفل در روغن زیتون بریزید و هم بزنید. این مخلوط را روی گوشت بریزید، زیر و رو کنید و ۲ ساعت بیرون از یخچال بخوابانید یا اگر در یخچال می گذارید،چند بار از یخچال بیرون بیاورید و زیر و رو کنید.

سیب زمینی را در فر یا (ماکروویو) تنوری کنید، سپس در دیس بگذارید،وسط هر دانه سیب زمینی را شکاف بدهید . ۱-۲ فندق از کره فرانسوی لای آن بگذارید.

گوشت و پیاز و فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی را یک در میان(گوشت- پیاز- گوشت- فلفل- گوشت- گوجه فرنگی- گوشت) به سیخ بکشید و سیخ کباب را روی آتش زغال یا در کباب پز آتش بدهید(کباب خشک نشود!).

این کباب را با تره بار آب پز و تفت داده در کره سر سفره بگذارید.






       tehran98.com

دنده کباب کردستان


دنده کباب کردستان



مواد لازم برای 4 نفر :
دنده ی گوسفندی: یک کیلوگرم
پیاز: 2 عدد ، ریز خرد شده
سیر: یک حبه ، پوست کنده
فلفل سیاه: یک دوم قاشق چایخوری
سماق: یک و نیم قاشق چایخوری
رب گوجه فرنگی: نصف قاشق سوپخوری
روغن زیتون: 3 قاشق سوپخوری
مواد لازم برای دورچین :
نان داغ: به مقدار نیاز
پیاز: به مقدار نیاز ، حلقه شده
جعفری: به مقدار نیاز ، ساطوری
لیموترش تازه: به مقدار نیاز
گوجه فرنگی: به مقدار نیاز، کبابی

 


 

طرز تهیه
دنده گوسفندی را در ابعاد 10*15 سانتی متر خرد کنید. چربی های اضافه آن را بگیرید. پیاز را در کاسه گودی بریزید . سیر را له کنید و با فلفل سیاه ، نیمی از سماق ، رب گوجه فرنگی و روغن زیتون را به پیاز اضافه کرده ، مخلوط کنید . سپس گوشت را در کاسه بریزید و با دست کاملا مخلوط کنید تا تمام قسمتهای گوشت به این مایع آغشته شود. مایع را به مدت 12 ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت نرم و مزه دار شود . کباب را به سیخ بکشید و روی کباب پز با حرارت ملایم کباب کنید تا رنگ آن قرمز قهوه ای شده ، کاملا بپزد. کباب را با دورچین آن سرو کنید. در آخر باقی مانده سماق را روی آن بپاشید.
نکته
این دستور 20 گرم کربوهیدرات ، 85 گرم پروتئین ، 150 گرم چربی و 1770 کیلو کالری انرژی دارد.
منبع:نشریه هنر آشپزی شماره62

www.rasekhoon.net

کباب گوشت و کنجد

کباب گوشت و کنجد

 


مواد لازم کباب گوشت و کنجد :

 کنجد خام

 ۴/۱ پیمانه (۲۰ گرم)

سویاسس

 ۳/۱ پیمانه (۵۳ میلی لیتر)

 شکر

 ۲ قاشق سوپخوری (۲۶ گرم)

 سرکه یا آب لیموترش

 ۴/۱ پیمانه (۴۰ میلی لیتر)

 روغن زیتون

۲/۱ پیمانه (۷۵میلی لیتر)

نمک و فلفل

به مقدار لازم

سیر (کوبیده)

۲ حبه (۱۰ گرم)

فیله گوشت گوساله

۶۰۰ گرم

کلم سفید و قرمز(خردشده)

۴۰۰ گرم

پیازچه(خردشده)

۶ عدد (۴۸ گرم)

تربچه(خردشده)

۴ عدد (۲۰ گرم)


روش تهیه کباب گوشت و کنجد:


کنجد را روی حرارت ملایم تفت دهید سویا سس، شکر، سرکه، روغن زیتون، فلفل و سیر را با نیمی از کنجد مخلوط کنید. گوشت را به قطعات یکدست برش داده و نیمی ازسس را به آن اضافه کنید تا گوشت کاملاً مزه دار شود. (بهتر است بگذارید گوشت در مواد نیم ساعت بماند) سپس نمک را اضافه کرده و روی کباب پز(باربیکیو) قرار دهید تا پخته شود. در این فاصله کلم سفید، قرمز، پیازچه و تربچه را با بقیه ی سس مخلوط کنید و در ظرف مورد نظر ریخته و گوشت کباب شده را روی آن قرار دهید. و بقیه کنجد را روی آن بپاشید.

جایگزین کباب گوشت و کنجد:

به جای فیلـه گـوساله از راسته گوسفند نیز می توانید استفاده کنید و به جای باربیکو هم می توانید از ماهی تابه چدنی استفاده کنید.

                                                                                                            http://cooking.akairan.com

کباب کوبیده قالبی


طرز تهیه کباب کوبیده قالبی

 

 


 

آماده سازی : 120 دقیقه  
پخت : 60 دقیقه  

مواد لازم برای 4 نفر :

 گوشت گوسفندی

500 گرم

* گوشت گوساله

500 گرم

 پیاز رنده ریز شده و آب گرفته شده

2 عدد

 نمک

به میزان لازم

فلفل سیاه

به میزان لازم

زردچوبه

به میزان لازم

زعفران

به میزان لازم( در صورت تمایل


* گوشت گوساله ترجیحا این گوشت از قلوه گاه یا گوشت کنار دنده یا بغل راسته باشد .

طرز تهیه :

کباب کوبیده
گوشت را ۵ بار چرخ کرده. مواد را خوب ورز می دهم طوری که چسبندگی آن خیلی باشد حدود ۱۰ دقیقه ورز دهید .

بعد ۲ ساعت باید در دمای آزاد آشپزخونه استراحت کند. و ۲ ساعت زودتر گوشت را به سیخ میکشیم.

نکته :
آب پیازی را که از آن جدا شده دور نریزید، زمانی که گوشت را می خواهید به سیخ بکشید،دستتون باید مرطوب باشد،اگر دستکش هم دستتان هست دستکش باید مرطوب باشد. دستتان را میزنید در آب پیاز و کباب را را سیخ خوب پهن می کنید. این طوری کباب خیلی خوشمزه تر هم می شود، تا اینکه دستمان را با آب مرطوب کنیم.

کباب کوبیده قالبی
دستور فرقی نداره فقط فرقش اینه که گوشت آماده شده را داخل یک قالب چرب شده قرار می دهیم کمی پیاز و فلفل سبز و دلمه سبز روی آن میریزیم برنج آبکش شده را هم روی کباب و فلفل و پیازها قرار داده روی آن را با فویل می پوشانیم چند تا سوراخ با چنگال روی سطح فویل ایجاد کرده در فر ٢٠٠ درجه سانتی گراد به مدت ١ ساعت قرار داده در اواخر دم کشیدن کمی کره آب شده روی سطح برنج مان می دهیم می توانیم سماق هم لایه برنج مان و روی کبابمان بپاشیم, برای مهمانی ها و سفره جشنها بسیار شیک و مجلسی ... .

 beryooni.com

http://cooking.akairan.com

شیشلیک

طرز تهیه شیشلیک

شیشلیک واژه ای

ترکی

است و تقریبا می شود آن را در منو غذای اکثر رستورانهای خارجی پیدا کرد البته هرگز شیشلیکی مثل شیشلیک های ایرانی با آن سیخ های بزرگ را توقع نداشته باشید...

مواد لازم

گوشت راسته گوساله  1500 گرم
دنبه  150 گرم
کره  250 گرم
پیاز  3 عدد
روغن زیتون  1 فنجان
گوجه فرنگی  6 عدد
فلفل  قدری

طرز تهیه شیشلیک

طرز تهیه :

برای تهیه کباب باید از گوشت راسته گوساله یا گوسفند استفاده نمود، نکته قابل توجه برای کباب خوب انتخاب گوشت آن است که باید نرم باشد ( بوسیله گردهای مخصوص نرم کننده گوشت نیز می توان گوشت را نرم و ترد نمود ) ولی بهتر است گوشت را با آب پیاز و فلفل 24 ساعت قبل آماده و نرم نمود. انواع کباب باید در عین پختگی زیاد خشک نشود.
کباب را میتوانیم بهر اندازه که میل داریم پهن کنیم باین ترتیب که راسته را روی تخته میگذاریم باندازه ای که میل داریم پهنای کباب بشود یک قطعه جدا میکنیم مثلا پهنا چهار انگشت و سپس قطعات دیگر گوشت میگذاریم قطعات دیگر را میبریم ، بعد گوشت را بقطر دو سانتیمتر ورقه ورقه می کنیم و آماده میگذاریم ، لازم نیست شکل شکل آنها منظم باشد ، باید بین هر دو یا سه قطعه گوشت یک قطعه کوچک دنبه به سیخ کشیده ،سپس پیاز را نرم رنده میکنیم و روغن زیتون و فلفل را با پیاز رنده شده مخلوط میکنیم و گوشت را در این مایه می خوابانیم و می گذاریم لا اقل یکشب بماند بعد گوشتها را به سیخ کشیده و کی روی آن را با کارد میکوبیم و روی حرارت ملایم کباب میکنیم و گاهی سیخهای کبابرا بر میگردانیم کباب باید در عین پختگی زیاد خشک نشود و آبدار باشد بعد کبابها را در دیس میکشیم و روی آنها را کمی نمک میپاشیم و کمی هم کره روی آن میگذاریم و اطراف آنرا با پیاز خلال کرده و جعفری تزیین میکنیم - کباب را نباید هیچ وقت لای نان قرار داد زیرا آب کباب به خورد نان می رود و خشک میشود . با کباب چنجه میتوان کباب گوجه فرنگی تهیه و مصرف نمود.
بدون دنبه نیز میتوان این کبابرا آماده نمود و بعد از طبخ مقداری کره روی آن قرار داد .
در صورتیکه بخواهیم از آب لیمو یا کیوی خرد شده برای نرم کردن گوشت استفاده کنیم برای هر یک صد گرم گوشت یک قاشق سوپخوری آب لیمو یا کیوی خرد شده با پیاز رنده شده مخلوط میکنیم و نیم ساعت قبل از کباب کردن گوشت را در این مایه میخوابانیم .
در صورتیکه بخواهیم از گردهای نرم کننده مخصوص گوشت استفاده کنیم برای هر یک کیلو گوشت یک قاشق مربا خوری از گرد نرم کننده با پیاز رنده شده مخلوط میکنیم و نیم ساعت قبل از کباب کردن گوشت را در این مایه میخوابانیم
ممکن است بدون روغن زیتون هم گوشت کباب را آماده کرد . در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای 6 نفر کافیست
طرز تهیه :

برای تهیه کباب باید از گوشت راسته گوساله یا گوسفند استفاده نمود، نکته قابل توجه برای کباب خوب انتخاب گوشت آن است که باید نرم باشد ( بوسیله گردهای مخصوص نرم کننده گوشت نیز می توان گوشت را نرم و ترد نمود ) ولی بهتر است گوشت را با آب پیاز و فلفل 24 ساعت قبل آماده و نرم نمود. انواع کباب باید در عین پختگی زیاد خشک نشود.
کباب را میتوانیم بهر اندازه که میل داریم پهن کنیم باین ترتیب که راسته را روی تخته میگذاریم باندازه ای که میل داریم پهنای کباب بشود یک قطعه جدا میکنیم مثلا پهنا چهار انگشت و سپس قطعات دیگر گوشت میگذاریم قطعات دیگر را میبریم ، بعد گوشت را بقطر دو سانتیمتر ورقه ورقه می کنیم و آماده میگذاریم ، لازم نیست شکل شکل آنها منظم باشد ، باید بین هر دو یا سه قطعه گوشت یک قطعه کوچک دنبه به سیخ کشیده ،سپس پیاز را نرم رنده میکنیم و روغن زیتون و فلفل را با پیاز رنده شده مخلوط میکنیم و گوشت را در این مایه می خوابانیم و می گذاریم لا اقل یکشب بماند بعد گوشتها را به سیخ کشیده و کی روی آن را با کارد میکوبیم و روی حرارت ملایم کباب میکنیم و گاهی سیخهای کبابرا بر میگردانیم کباب باید در عین پختگی زیاد خشک نشود و آبدار باشد بعد کبابها را در دیس میکشیم و روی آنها را کمی نمک میپاشیم و کمی هم کره روی آن میگذاریم و اطراف آنرا با پیاز خلال کرده و جعفری تزیین میکنیم - کباب را نباید هیچ وقت لای نان قرار داد زیرا آب کباب به خورد نان می رود و خشک میشود . با کباب چنجه میتوان کباب گوجه فرنگی تهیه و مصرف نمود.
بدون دنبه نیز میتوان این کبابرا آماده نمود و بعد از طبخ مقداری کره روی آن قرار داد .
در صورتیکه بخواهیم از آب لیمو یا کیوی خرد شده برای نرم کردن گوشت استفاده کنیم برای هر یک صد گرم گوشت یک قاشق سوپخوری آب لیمو یا کیوی خرد شده با پیاز رنده شده مخلوط میکنیم و نیم ساعت قبل از کباب کردن گوشت را در این مایه میخوابانیم .
در صورتیکه بخواهیم از گردهای نرم کننده مخصوص گوشت استفاده کنیم برای هر یک کیلو گوشت یک قاشق مربا خوری از گرد نرم کننده با پیاز رنده شده مخلوط میکنیم و نیم ساعت قبل از کباب کردن گوشت را در این مایه میخوابانیم
ممکن است بدون روغن زیتون هم گوشت کباب را آماده کرد . در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای 6 نفر کافیست


http://cooking.akairan.com

 

کباب بره


کباب بره

جعفری و ریحان و آویشن و روغن زیتون و نمک و فلفل رو بریزین تو خرد کن و خرد کنین . بادام را هم جداگانه خرد کنید خیلی زیر نکنید که زیر دندان ....

 



مواد لازم

قارچ


برگ جعفری و ریحان
آویشن
نمک و فلفل
روغن زیتون
بادام پوست گرفته

طرز تهیه:
جعفری و ریحان و آویشن و روغن زیتون و نمک و فلفل رو بریزین تو خرد کن و خرد کنین . بادام را هم جداگانه خرد کنید خیلی زیر نکنید که زیر دندان مشخص باشد. تمام مواد را با هم مخلوط کنید. گوشت را مانند شکل به قطعات مساوی تقسیم کنید و در جهت دنده ها برش بدهید. بعد گوشت را حدود نیم ساعت در مواد بخوابانید. بهتر است ظرف را در یخچال بگذارید. در این فاصله

قارچ ها را روی کباب پز کباب کنید. بعد گوشت ها را باربیکیو ( کباب) کنید. کنار آن جعفری و ریحان بگذارید


http://cooking.akairan.com

کباب فسنجانی

طرز تهیه کباب فسنجانی

طرز تهیه کباب فسنجانی

کباب فسنجانی یکی از کباب های خوش طعم و طرز تهیه آن بسیار آسان است. این غذا را هم با برنج و یا هم با نان می توان سرو نمود . غذای لذیذی است امتحان کنید .

مواد لازم :

گوشت بدون استخوان ران وسینه مرغ : 600 گرم

پیاز : 1 عدد متوسط

گردو آسیاب شده : 200 - 300 گرم

رب انار : یک فنجان سر پر

نمک ,فلفل , زعفران دم کرده : به میزان دلخواه

 

نکته :
این غذا را میشود هم به صورت کبابی و هم به صورت بخار پز در تابه طبخ کرد 


طرز تهیه :

ابتدا گوشت مرغ را شسته ومانند قطعات جوجه کبابی خرد میکنیم.
سپس پیاز را خرد کرده و به آن اضافه می کنیم.
بعد از آن گردویی که از قبل آسیاب کرده بودیم راهمراه رب انار، نمک، فلفل وزعفران دم کرده به بقیه مواد اضافه میکنیم و برای ساعتی در جایی خنک به آن استراحت میدهیم تا به خوبی با هم مزه دار شوند .
سپس آنها را کباب کنید.

نکته :

1 - پیازها نباید ریز خرد ویا رنده شوند زیرا به گوشت چسبیده و زمان کباب کردن پیازها زودتر می سوزند.
2 - مورد دیگر این که اگر نخواستید گوشت ها را به صورت جوجه کبابی با سیخ جوجه, کباب کنید می توانید آن را با مقدار کمی آب درون فر یا تابه های دوطرفه به مدت یک ربع تا بیست دقیقه طبخ کنید که در آنوقت آب کبابها به روغن میافتد وطعم ومزه واقعی فسنجان را به خود میگیرد .

نا گفته نماند که این غذا را هم با برنج ویا هم با نان میتوان سرو نمود . غذای لذیذی است امتحان کنید . 

 

کباب بختیاری با ماهی


کباب بختیاری با ماهی

 

مواد لازم برای

برای چهار نفر

فیله ماهی 1 کیلوگرم
دنبه گوسفند 250 گرم
پیاز خلال شده 500گرم
زعفران دم شده یک چهارم پیمانه
 نمک و فلفل به میزان لازم 
آبلیمو یک چهارم پیمانه



طرز تهیه :

ماهی فیله شده را به طول 6 cm و قطر cm 3 برش بزنید. پیاز، زعفران، نمک، فلفل و آبلیمو را به آن اضافه کنید. دنبه ها را به یک اندازه برش زده و به مدت 2ساعت در این سس بخیسانید. بعد قطعات ماهی و دنبه را یک در میان به سیخ کشیده و این کار را تکرار کنید تا سیخ پر شود. سیخ را روی تخته آشپز خانه قرار دهید و با بیف تک کوب کمی ماهی و دنبه را بکوبید . سپس روی آتش منقل قرار دهید تا دو طرف آن کباب شود. این کباب را همراه چلو و گوجه کباب شده سرو کنید

کباب بختیاری حلزونی

 طرز تهیه کباب بختیاری حلزونی

طرز تهیه کباب بختیاری حلزونی

کباب بختیاری یکی از کبابهای سنتی و مشهور ایرانی است، که برای تهیه آن از راسته گوسفندی یا فیله گوساله، و سینه مرغ استفاده می‌شود. برحسب سلیقه می‌توان بجای سینه مرغ از فیله ماهی استفاده کرد.

مواد لازم

فیله مرغ

5 عدد

* نمک و فلفل به مقدار لازم

* زعفران 2/1 قاشق چایخوری

* پیاز کوچک خلال شده 1 عدد

* روغن زیتون یا مایع 3 قاشق سوپخوری

* سیخ کباب چوبی یا فلزی

* فیله گوساله برش خورده یا فیله گوسفند 5 عدد

* نمک و فلفل به مقدار لازم

* زعفران 2/1 قاشق چایخوری

* ماست 1 قاشق سوپخوری

* پیاز کوچک خلال شده 1 عدد

* روغن زیتون یا مایع 3 قاشق سوپخوری

* سیخ کباب چوبی یا فلزی

طرز تهیه :

ابتدا فیله ها را بدون اینکه برش بزنید با نمک و فلفل و خلال پیاز و زعفران مزه دار کنید سپس روغن را اضافه کنید مخلوط نمائید و در یخچال به مدت 2 تا 3 ساعت استراحت دهید . برای گوشت گوساله بهتر است 1 قاشق سوپخوری ماست هم به آن اضافه کنید تا رنگ قرمزی گوشت به صورتی خوشرنگ تبدیل شود . سپس بصورت حلقه ای دور خود بپیچید و در سیخ فرو کنید به اینصورت که یک مرغ، یک فیله گوسفند، یک در میان در هر سیخ می توانید 4 تا 5 عدد گوشت فیله بزنید . در صورتی که بتوانید و امکانات ایجاب می کند بر روی آتش کباب می کنیم در دیس می کشیم و در کنار آن گوجه فرنگی کباب شده و حلقه لیمو ترش قرار می دهیم در صورت نداشتن امکانات کباب کردن با مقداری روغن در ماهیتابه ای روی حرارت ملایم سرخ می کنیم و به شکل فوق آنرا تزئین می کنیم این کباب هم از نظر مزه و هم از نظر شکل ظاهر زیبا و خوشمزه می باشد در ضمن می توانید در فر هم کباب کنید . در صورت نداشتن فیله گوسفند می توان برشهای باریکی هم اندازه فیله گوسفند از فیله گوساله استفاده کرد .

کباب ترش گیلان


 کباب ترش  گیلان )

 

 

کباب ترش گیلان


 

کباب ترش

 

گرم گوشت گوسفند یا گوساله 500. گرم گردوی چرخ شده 100

رب انار  3قاشق غذاخوری  .  عدد پیاز 1  .  حبه سیر 2 .  روغن زیتون یا مایع 1/2 لیوان

جعفری.گشنیز.مرزه.ترخون 3 قاشق خرد شده  نمک.فلفل به مقدار لازم

 

طرز تهیه : درون کاسه ای روغن ، پیاز و سیر رنده شده ، سبزیجات ریز خرد شده ، گردوی چرخ شده  ، فلفل و رب انار را مخلوط کنید سپس گوشتی را که به شکل درشت و یک اندازه خرد کرده اید به این مخلوط اضافه نمائید ( نمک را در زمان پخت اضافه کنید تا کباب سفت نشود  

روی ظرف را بپوشانید و به مدت 2 – 3 ساعت درون یخچال قرار دهید تا طعم تمام مواد جذب گوشت شود ، پس از این مدت زمان گوشت ها را با فاصله یک بند انگشت به سیخ بکشید ( فاصله بین گوشت ها برای پخت بهتر کباب است 

سیخ ها را روی کباب پز یا اتش قرار دهید و وقتی کباب کمی خود را گرفت رویش نمک بپاشید تا ترد بماند ( بهترین نوع طبخ برای پخت کباب ترش و هر نوع کبابی اتش ذغال میباشد) ).

کباب ترش دارای طعمی عالی و خوشمزه است و بهمراه برنج زعفرانی یا نان سرو میشود.

http://irancook.ir/

ماهی آزاد کبابی

ماهی آزاد کبابی

مواد لازم برای

آب لیمو ترش تازه       1 عدد
روغن زیتون      3 قاشق سوپخوری
پیازچه و شبت خرد شده      3 قاشق سوپخوری
زعفران (ساییده حل شده در آب جوش)       2/1 قاشق چایخوری
نمک و فلفل      به میزان لازم
ماهی آزاد برش داده       4 تکه

طرز تهیه :

آب لیمو, روغن زیتون, پیازچه و شبت , زعفران , نمک و فلفل را در یک کاسه مخلوط نمایید . برشهای ماهی را در سس تهیه شده بخوابانید و بمدت 2 ساعت در یخچال قرار داده , سپس گریل را روشن کنید . ماهیها را مطابق شکل روی سینی فر قرار دهید. فاصله شعله گریل تا سینی حدود 10 سانتی متر باشد . پس از 6 الی 7 دقیقه ماهی را برگرکنید تا طرف دیگر هم برشته شود